یکی از پرتکرارترین سوالاتی که محققان با آن در فرآیند پذیرش و چاپ مقاله روبرو هستند این است که چه نوع مقاله‌ای را مقالات پذیرش و چاپ می‌کنند؟ انواع مختلفی از مقالات وجود دارد که شما می‌توانید با نگارش علمی آنها جهت پذیرش و چاپ به مجلات مختلف ارسال کنید.

۱- مقاله علمی پژوهشی (Original research). این مقالات شامل فرضیه، جامعه و نمونه، روش پژوهش، یافته‌ها، تفسیر یافته و بحث و نتیجه گیری و ذکر کاربردها و محدودیت‌‌هاست. مقالات علمی پژوهشی حجم بالایی دارند و معمولاً بین ۳۰۰۰ تا ۶۰۰۰ کلمه را در برمی‌گیرند. در برخی رشته‌ها بالای ۶۰۰۰ کلمه نیز طبیعی است. انجام چنین مقالاتی زمانبر و در بسیاری از مواقع هزینه بر است.

۲- مقالات مروری (Review article). مقالات مروری بیشتر به بررسی ادبیات پژوهش موجود در یک حیطه خاص می‌پردازد. این ادبیات پژوهش معمولاً برگرفته از مقالاتی هستند که درباره یک مشکل و زمینه خاص انجام شده‌اند. مقالات مروری خود بر سه دسته مرور ادبیاتی، سیستماتیک ریویو و فراتحلیل تقسیم می‌شوند. مقالات مروری معمولاً طولانی هستند و بین ۳۰۰۰ تا ۵۰۰۰ کلمه و در برخی موارد بیشتر نیز نگارش می‌شوند 

۳- مطالعه موردی (Case study). مطالعات موردی جزییاتی از یک بیمار واقعی را در حیطه درمانی و پژشکی ارایه می‌دهند. این مطالعات با هدف بحث بر نشانه‌ها، علایم بیماری، تشخیص و درمان بیماری انجام می‌شوند. اندازه این مقالات تقریباً مشابه مقالات علمی و پژوهشی است. انجام این شکل از مقالات معمولاً به تجربه بسیار بالایی نیاز دارند و برای محققانی که کار درمان و پژوهش را به تازگی شروع کرده‌آند گزینه مناسبی نیست.

۴- مقاله کارآزمایی بالینی (Clinical trial). یکی از انواع مطالعات پزشکی است که بر روی جمعیت‌های انسانی انجام می‌شود. کاربرد مهم کارآزمایی‌های بالینی در مطالعه اثرات داروها و شیوه‌های درمانی جدید است. هنگامی کارآزمایی بالینی برای یک فراورده دارویی بر روی انسان‌ها انجام می‌شود که اطلاعات قانع‌کننده‌ای از کیفیت این فراورده و ایمنی غیربالینی آن جمع‌آوری شده باشد، و تاییدیه مقامات بهداشتی یا کمیته اخلاق پژوهشی در کشوری که این پژوهش در آن انجام می‌شود، کسب شده باشد.

۵- مقاله از نوع ذکر دیدگاه، نظر و تفسیر درباره یک رویداد یا مفهوم (Perspective, opinion, and commentary).  مقالات ذکر دیدگاه (Perspective)، دیدگاه علمی و یک فرد را در مورد مفهوم یا ایده‌ای در یک زمینه خاص مطرح می‌سازد. چنین مقالاتی دیدگاه شخصی فرد یا افرادی را بیان می‌دارد. معمولاً از لحاظ حجم حدود ۲۰۰۰ کلمه را در بر می‌گیرند.  مقالات ذکر نظر (Opinion) منظر نگارنده مقاله را درباره تفسیر، تحلیل یا متدولوژی خاص به کار رفته در یک پژوهش یا پژوهش‌ها را منعکس می‌کند. این مقالات نیز از نظرحجمی شبیه مقالات دیدگاه هستند (Perspective). مقالات تفسیری (Commentaries) مقالاتی هستند که معمولاً ۱۰۰۰ یا ۱۵۰۰ واژه را شامل می‌شوند و عمدتاً نقدی بر یک مقاله یا کتاب یا گزارشی که اخیراً در یک حیطه علمی منتشر شده است وارد می‌کند.

۶- مرور کتاب (Book review). مرور کتاب در بسیاری از مقالات معتبر و علمی جهان چاپ می‌شوند. هدف از مرور کتاب فراهم کردن بینشی درباره کتاب یا کتابهای اخیراً چاپ شده در یک فیلد خاص است. این نوع مقاله حجم پایینی دارد. این نوع مقاله برای پژوهشگرانی که در آغاز راه هستند مناسب است.

وحید

درباره من